9 Mart 2013 Cumartesi

Bir Ev Ne Kadar BÜYÜK Olmalı

Bir evin büyüklüğü herkesin ihtiyacına göre değişir elbet. Ama şööyle han gibi kocaman bir evde yaşamayı kim istemez.Geçen yıl nisan ayında satın almak için ev arıyorduk. 4 odalı evlere baktık önce. Büyüklüğü 200 metrekarenin üzerinde olan katta dublekslere benim ağzımın suyu aktı. O dubleksleri ısıtamayız, soğutamayız, çatısı akar makar diye eşim istemedi. Ev aradığımız muhitte istediğimiz gibi 4 odalı bulamayınca 3 oda bir salon bir ev aldık. 

Bilenler bilir Amerika'nın pek çok yerinde geniş,müstakil,bahçeli evlerde oturur aileler. Aile olunca bu bir gerekliliktir. Bir arkadaşımız Texas'ta misafir olduğu evin büyüklüğünü şaşkınlıkla anlatırken ' bir odaya girdim, burası oda değil dolap dediler' demişti de bizi güldürmüştü epeyce. Geçenlerde rastladığım bir yazıda* Amerika'da bir ailenin oturdukları evin ihtiyaçlarından büyük olduğunu farkedince ne yaptıklarını anlatıyordu.

Greg Kelly ve eşi Laura Herring 45 ve 50 yaşlarında, iki oğlu olan bir çift. 5 odalı 320 metrekarelik bir evde yaşıyorlarmış.Evde odanın biri oyun odası olarak, biri ofis olarak kullanılıyormuş. Salon, yemek odası hiç kullanılmıyormuş. Üst kattaki banyoyu ise sadece köpeklerini yıkamak için kullanıyorlarmış. Aile fertlerinin vakit geçirdikleri  tek alan mutfak ve bir oturma odasıymış.Yatak odalarındaki tek aktiviteleri uyumakmış. Çocuklar ödevlerini bile mutfakta yapıyorlarmış. Üstelik temizlikçileri olmadığı için bu kocaman evi kendileri süpürüp temizliyorlarmış. Koca evin tümünü kışın ısıtıp yazın soğutuyorlarmış.

Düşünüp taşınmışlar. 'Ya biz bu evin büyük kısmını kullanmıyoruz niye zahmetini çekelim, yazık değil mi bize?' demişler.320 metrekarelik evlerini satıp yerine yine aynı muhitten 120 metrekarelik bir ev satın almışlar. Satiştan sonra artan parayı tadilat için kullanmışlar. Epey harcamışlar yani. Sonra yeni evlerini fazla eşya ile doldurmaktan kaçınmışlar. Ev daha küçük olsa da öncekine göre odalar daha büyük görünüyormuş daha az eşya olduğu için.Yeni evlerinde elektrik ve gaz faturalarında ciddi bir düşüş görmüşler. Bu ev için ödedikleri vergi de çok daha azmış. Yani kar etmişler. Evlerini küçültmelerinin tek olumsuz tarafı köpeklerinden vazgeçmek zorunda kalmalarıymış.

 Bu yazıyı okuyunca bizim evdeki  eşyalar  gözüme fazla görünmeye başladı: Salondaki büfe mesela. Biz onu kitaplık olarak kullanıyoruz ama onun yerine daha kullanışlı bir kitaplık alabiliriz. Yine salondaki konsol...içinde kullandığım hiçbir şey yok.Hem içindekilerden hem de konsolun kendisinden kurtulmayı düşünüyorum. 
Yeni eve geçmeden çocuklara yatak odası takımı aldık. O vakte kadar yerde yatıyorlardı. Yataklar, dolap çekmece gelince pek boş bir alan kalmadı ve  yatak odaları sadece uyudukları yer oldu. İbrahim ara ara 'Ben yüksek yatak istemiyorum' diyor. Ben de 'AA olur mu aneecim bak ne güzel yatak aldık size' diye yatıştırmaya çalışıyorum ama o yatakları aldığıma ben de pişman oldum. Aslında çocukların ihtiyacı cicili bicili yataklar değil oynayacak boş alanmış. Onları almamış olsaydık  gerekince yerdeki yataklarını kaldırıverirdik, rahat rahat oynar zıplar koştururlardı çocuklar.

Ben evde sağa sola biraz daha bakayım, dolapların içindekileri bir temizleyeyim...Evde alan genişlesin...

*Yazının aslına buradan ulaşabilir, Amerikalı ailenin yeni ve küçük evlerinin resimlerine bakabilirsiniz.

3 yorum:

  1. Ben de bunu okuyordum bu Sabah. :) Ustune senin yazini gordum.
    http://www.nytimes.com/2013/03/10/opinion/sunday/living-with-less-a-lot-less.html?smid=fb-share&_r=0

    YanıtlaSil
  2. Ben Fetiye Tunc Karabay, bu arada. :)

    YanıtlaSil
  3. aaa kus hikayesini hatirladim simdi. ne guzel siirdi o.Artik yazmiyor musun???

    link icin tesekkurler bu arada///

    YanıtlaSil